JAK UTRUDNIĆ KRADZIEŻ ROWERU

Informację jakiego typu zapięcia rowerowego użyć znajdziesz w opisie ubezpieczenia CASCO.

Dodatkowo, stosując kilka prostych zasad, możesz znacznie zwiększyć bezpieczeństwo Twojego roweru. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ten sposób zniechęcisz złodzieja już do samego podjęcia próby kradzieży, a jeśli już do tej próby dojdzie – utrudnisz sforsowanie zabezpieczenia czy ograniczysz straty.

Przepinając rower warto zwrócić uwagę na:

MIEJSCE
Jeśli możesz to wykorzystaj okoliczności i zaparkuj rower w miejscu:

  • Ruchliwym (ulica czy skwer będzie bezpieczniejszym miejscem niż ciemna brama)
  • Monitorowanym
  • W skupisku innych rowerów (brak przestrzeni do swobodnego działania utrudni zadanie złodziejowi, rotacja użytkowników rowerów zniechęci do podjęcia próby kradzieży).

OBIEKT, Z KTÓRYM SPINASZ ROWER
Sprawdź czy obiekt, do którego przypinasz rower nie będzie łatwiejszy do sforsowania niż samo zapięcie rowerowe. Dlatego wybierz przedmiot na stałe przytwierdzony do podłoża czy infrastruktury, trudny do wyrwania, przecięcia, złamania itd. Wyklucz możliwość podniesienia/przesunięcia roweru z zapięciem w celu oddzielenia go od obiektu, do którego jest przypięty (np. wolnostojący słupek). Unikaj drzew (szczególnie o wąskim przekroju), aluminiowych słupków, znaków drogowych, siatek ogrodzeniowych, ogrodzeń skręcanych z segmentów, ogniw łańcuchów etc.

 OGÓLNE ZASADY MONTAŻU ZAPIĘCIA ROWEROWEGO

  •  ZAWSZE ZA RAMĘ

Przypinając rower nigdy nie pomijaj ramy – to zazwyczaj najcenniejszy a przede wszystkim najmocniejszy element Twojego roweru. Szczególnie unikaj okoliczności przypięcia roweru wyłącznie za przednie koło, a tym bardziej jeśli jest ono mocowane do widelca za pomocą zacisku (szybkozamykacza). To dla złodzieja wymarzona okazja.

Image
  • UDERZENIE = ZAGROŻENIE

Unikaj lokalizacji zapięcia rowerowego umożliwiającej położenie zapięcia lub jego zamka na ziemi bądź oparcie na stabilnej powierzchni (np. ścianie). Znaczna część zabezpieczeń forsowana jest poprzez silne uderzenie (rozbicie/przecięcie). Brak powierzchni podparcia wykluczy taki sposób działania.

  •  ODCINEK RAMY MA ZNACZENIE

Do przypięcia ramy roweru wykorzystuj raczej rurę podsiodłową lub rurę dolną. Lokalizacja zapięcia na rurze górnej ułatwia dostęp i stwarza dodatkowe możliwości jego sforsowania.

  • CHROŃ ZAMEK

Staraj się tak zlokalizować zapięcie by zamek był mało dostępny i najlepiej skierowany w dół – utrudni to próby otwarcia zamka czyli pominięcia konieczności mechanicznego przerwania ciągłości zapięcia.

  •  MINIMALIZUJ WOLNĄ PRZESTRZEŃ

Optymalnym rozwiązaniem będzie możliwie największe wypełnienie obwodu zapięcia elementami roweru i obiektem, do którego przypinamy rower – im ciaśniej tym trudniejsze będzie manewrowanie zapięciem. Dlatego np. obejmij zapięciem: rurę podsiodłową, obręcz tylnego koła, korbę rowerową oraz słupek stojaka rowerowego.

TECHNIKA PRZYPIĘCIA ROWERU - RAMA + KOŁO TYLNE + STAŁY OBIEKT
To podstawowa, zalecana metoda, gdy korzystasz z jednego zapięcia rowerowego. Koło tylne z racji obecności elementów napędowych stanowi zazwyczaj dla złodzieja atrakcyjniejszy łup niż koło przednie.

Jeśli to możliwe, optymalnym rozwiązaniem będzie oczywiście wykorzystanie analogicznego schematu do zabezpieczenia koła przedniego.
Uzupełnienie dla zapięcia rowerowego stanowić mogą dostępne na rynku antykradzieżowe systemy mocowań, chroniące koło czy siodełko przed łatwym demontażem.

Niezależnie od typów i ilości stosowanych zabezpieczeń nigdy nie przypinaj roweru z pominięciem ramy.

Image